Bli bedre til å sykle motbakker
21 August 2024
|Oppdater 9 September 2024
Skrevet av:
Linda Strand
Sykkelsesongen er i full gang, og det er ikke få bein som har vært stinne av stølhet og syre på toppen av seige motbakker. Trikset er å holde igjen så mye at du kan gi gass mot slutten av bakken. Les Mads Kaggestad sine tips her!
Tidligere sykkelproff Mads Kaggestad sier man aldri bør kjøre hardere enn at man kan øke på slutten av bakken!
Han har selv hatt stor suksess med å holde intensiteten under anaerob terskel da han selv var aktiv.
Han fikk bedre bakketeknikk da han skrudde ned på intensiteten på bakkeintervaller. Man bør kjøre progressivt oppover og aldri kjøre hardere enn at du kan øke på slutten av bakken. Ved å trene mer i bakker på teknikk og pusteteknikk, samt ved å holde seg under anaerob terskel ble Mads bedre til å sykle i motbakker. Han kjørte fremdeles hardt, men gravla seg ikke på øktene.
I denne videoen kan du få noen verdifulle tips om intervalltrening på sykkel:
Som i annen utholdenhetsidrett, er det en klassisk feil på sykkel å klinke til for mye i de første dragene av en intervalløkt. Resultatet er «sure» bein gjennom hele økta, og dårlig motivasjon for å gjøre liknende trening i fremtiden. Trener du i motbakker er det et godt tips å heller spare litt på kruttet gjennom å tråkke lettere gir med noe høyere frekvens.
Du ser at de beste proffene i ritt som Tour de France puster veldig godt, det er aldri hyperventilering i bakkene. De er flinke til å bruke girene og holde jevn intensitet. Kunsten med bakker er at du aldri sprekker. Sprekker du i lange oppoverbakker er du ferdig, du får ikke restituert deg, avslutter Mads Kaggestad.